UMB, compania omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, ar fi transmis vineri, 30 mai, către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) o solicitare de reziliere a contractului pentru cel mai lung tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8 .
Asocierea de constructori condusă de UMB a solicitat rezilierea contractului semnat în martie 2025 pentru realizarea Lotului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung tronson al Autostrăzii „Unirii”- A8, relatează Hotnews.
Cererea este motivată printr-o solicitare de a plăti o mai mică garanție de bune lucrări decât cea stipulată în documentele scoase la licitație. Constructorul ar dori să depună o garanție de bună execuție de 0,5% din valoarea totală a contractului, față de 1,5%, cum apare în prezent în documente.
Solicitarea constructorului a fost respinsă de CNIR, iar UMB a transmis Companiei cererea de reziliere a contractului.
Contractul a fost atribuit pe 20 martie asocierii SA&PE Construct (Lider)-Tehnostrade S.R.L.-Euro Asfalt D.O.O (din Bosnia-Herțegovina)-Spedition UMB, singurul ofertant înscris la licitație. Este vorba de un contract de 6,14 miliarde de lei (circa 1,2 miliarde de euro) pentru proiectarea și execuția celor 38 de kilometri ai lotului 2A Ditrău-Grințieș din autostrada A8.
SA&PE Construct, Tehnostrade și Spedition UMB sunt firme parte din grupul UMB, unul dintre cei mai activi constructori de drumuri din țară.
Contractul pentru construirea lotului a fost primul contract de proiectare și execuție al Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Contractul este finanțat din fonduri europene, Programul Transporturi 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
,,CNIR e la început de drum, dar echipa este una cu experiență, iar acest lucru se vede în promovarea și implementarea proiectelor. Realizarea documentației pentru licitație, evaluarea ofertei și semnarea contractului pentru construirea unuia dintre cele mai grele loturi de autostradă din România într-un timp atât de scurt este o dovadă concretă de profesionalism și eficiență. Constructorul este în fața unei provocări tehnice, îi urăm succes și îl asigurăm că îi vom oferi tot sprijinul necesar în derularea proiectului“, declara, în martie, directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Durata de realizare a contractului este de 54 de luni (14 luni proiectare și 40 de execuție), iar pe traseul lotului din județele Harghita și Neamț vor fi construite 63 de pasaje/viaducte și 19 tuneluri.
Dacă ordinul de începere va fi dat în prima jumătate a acestui an, proiectarea ar trebuie să fie gata până în toamna anului 2026, iar construcția autostrăzii propriu-zise ar trebui finalizată la începutul anului 2030.
UMB cere să iasă și dintr-un alt contract de peste un miliard de euro
Constructorul român UMB a transmis vineri, 30 mai 2025, către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) o solicitare de a ieși din procedura de licitație unde a fost declarat câștigător pentru proiectarea și construcția Lotului 1C Sărățeni – Joseni din „Autostrada Unirii”.
Asocierea UMB – Euro Asfalt (Bosnia) a fost desemnată, în martie, câștigătoare în licitația pentru Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 kilometri ) din A8. Oferta UMB a fost de 1 miliard de euro (4,94 miliarde de lei), fiind singura depusă la licitație.
Potrivit Hotnews, printre motive, constructorul reclamă că i-a fost refuzată solicitarea de a plăti o mai mică garanție de bune lucrări decât cea stipulată în documentele scoase la licitație.
Mai mult, potrivit sursei citate, UMB acuză că „actualul cadru de colaborare cu CNIR nu reflectă un veritabil parteneriat, așa cum este consacrat de legislația în vigoare și de așteptările legitime ale ambelor părți implicate”.
Mai exact, constructorul și-a anunțat intenția de a constitui o garanție de bună execuție de 0,5% din valoarea totală a contractului, față de 1,5% așa cum apare în documentația scoasă la licitație și pe baza căreia a câștigat procedura competitivă. CNIR a refuzat.