În perioada 2017-2020, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a fost parteneră în cadrul proiectului de tip Erasmus +, GameIT, coordonat de Philological School of Higher Education in Wrocław, Polonia, alături de alte două instituții internaționale de învățământ superior: Western Norway University of Applied Sciences (HVL), Norvegia și University of Ljubljana (UL), Slovenia.
Echipa proiectului, coordonată de conf. univ.dr Carmen Violeta Popescu, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul universităţii, a contribuit alături de celelalte trei echipe la crearea, dezvoltarea și implementarea unui joc comun de tip board game şi a 4 jocuri de rol (fiecare partener a elaborat câte un joc de rol) cu o puternică amprentă națională şi culturală.
Proiectul a vizat, prin intermediul acestor jocuri didactice, dezvoltarea, în principal a competenţelor necesare secolului 21: gândire critică, creativitate, colaborare, comunicare și formarea conștiinței interculturale, cât şi creșterea potențialului celor 4 instituții de învățământ superior de a implementa metode de predare inovatoare.
Jocul de tip board-game, „Planeta Hexagon” ne introduce în problemele sociale ale comunităților care trăiesc în lumea imaginară într-o galaxie îndepărtată, care, prin metaforă, seamănă cu realitatea noastră contemporană pământească, cu viciile și virtuțile, urcușurile și coborâșurile sale. Cele patru echipe, reprezentând patru civilizații definite de trăsături specifice (ideologie, ocupație principală, abilități, puteri) se află în competiție, dar şi într-o oarecare cooperare strategică, în încercarea de a-şi crea o nouă colonie pe singura planetă locuibilă. La finalul jocului, toate echipele ating un anumit stadiu de dezvoltare al coloniei, câştigătorul fiind stabilit printr-o serie de criterii şi punctaje. Jocul „Planeta Hexagon” dezvoltă competențele secolului 21, promovând, în acelaşi timp, conştientizarea cu privire la problemele cu care se confruntă omenirea (încălzirea globală, utilizarea sustenabilă a resurselor) în acest secol şi deschidere spre posibile soluții.
„Labirintul”,jocul de rol creat de echipa universităţii bacăuane, este inspirat din diferite caracteristici geografice, economice, culturale și istorice ale României, având la bază basmul „Tinereţe fără bătrăneţe şi viață fără de moarte”, de Petre Ispirescu. Jocul este în limba engleză, ca şi celelalte jocuri create în cadrul proiectului, şi este destinat a fi utilizat la discipline cu tematică din cultura generală. Pe scurt, există două echipe, fiecare a câte 4 membri care îşi asumă câte un rol (Erou, Sfătuitor, Povestitor, Gardian). Fiecare echipă urmează un traseu pe harta României presărat cu diferite sarcini de rezolvat, pe 3 niveluri de dificultate. Rezolvarea unei sarcini este recompensată prin puncte, bani, timp şi cunoştințe acumulate. Este desemnată câștigătoare echipa care iese prima din labirint.
Autenticitatea acestui proiect constă în crearea de jocuri educative care să se desprindă de trendul digital, propunând şi realizând jocuri care conectează jucătorii în mod real. Jocurile create au, astfel, rol de achiziție de noi cunoştințe, formare de competențe, dar şi rol terapeutic.
Celelalte obiective realizate în cadrul proiectului GameIT: Gamestorming for Innovative Teaching au vizat dezvoltarea unei metodologii de creare și aplicare a jocurilor de rol şi elaborarea unui ghid video cu observații metodologice asupra jocurilor dezvoltate în cadrul proiectului. Etapa de testare a jocurilor create în cadrul proiectului a inclus și organizarea unui program intensiv de studiu, în Wrocław, Polonia, o activitate prin care un număr de 10 studenţi ai universităţii bacăuane au avut ocazia să interacţioneze cu studenţi şi profesori din celelalte 3 instituții partenere. Programul intensiv a fost un succes atât pentru atingerea obiectivului tangibil al proiectului – acela de a testa, îmbunătăți şi finaliza jocurile – , cât şi în ceea ce priveşte experiența studenților care au participat la activitățile formale şi informale ale stagiului alături de ceilalți studenți, au legat prietenii şi au primit certificate de participare.
Toate produsele realizate în cadrul proiectului pot fi accesate şi utilizate în mod gratuit pe website-ul proiectului, mai multe detalii şi poze despre evenimentele desfăşurate şi obiectivele realizate găsindu-se pe pagina de Facebook a proiectului .
Proiectul a primit o evaluare foarte bună şi a fost clasificat ca exemplu de bune practici în domeniul creării şi implementării de jocuri didactice dedicate educaţiei adulţilor.
Plecând de la experienţa dobândită în cadrul proiectului, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic intenţionează organizarea unor sesiuni de jocuri didactice cu participarea studenţilor universităţii, la care să fie testate atât jocurile dezvoltate în cadrul proiectului, cât şi alte jocuri de dezvoltare personală.